Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi

Rehberlik ve Psikolojik Danışma

01.09.2020 331

Rehberlik Nedir? Ne Değildir?

        Rehberlik, her şeyden önce eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, sahip olduğu yetenekleri geliştirmesi, çevresi ile dengeli ve sağlıklı bir iletişim kurabilmesini sağlayarak, kendini gerçekleştirmesi için yapılan yardımlardır.

 

        Öğrencilerde, velilerde hatta zaman zaman öğretmenlerde rehberlik servislerinin yaptığı çalışmalarla ya da rehber öğretmenden beklentilerle ilgili bazı yanlış düşünceler vardır.

Peki ama Rehberlik gerçekte nedir, ne değildir?

 

 1-Rehberlik; çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değil, öğrencinin kendini tanıması, ortaya koyması, kendi kararlarını kendisi vermesi, kendi hayatını kendisi yönlendirmesi ve sonuçlarından sorumlu olması işidir.

              2-Rehberlik; doğrudan yapılan tek yönlü bir yardım değil, onun kendi kendisine yardım etmesi ağırlıklı çalışmalardır.

3-Rehberlik; öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak değil, öğrencinin karşılaştığı veya ileride karşılaşacağı problemler için öngörü kazandırmak, problemlere hazır hale getirmek, çözüm için beceri ve anlayış oluşturmaktır.

             4-Rehberlik; yapamadıklarını onun yerine yapmak değildir. Bireyin benlik ve kişilik gelişimine yardımcı olmaktır.

5-Rehberlik; sadece bilgi aktarmak, öğüt vermek, telkinde bulunmak değil, karşısındakini dinleyip, ona önündeki seçenekleri görmesi yönünde yardımcı olmaktır.

            6-Rehberlik; bireyin sadece bir yönüyle ilgilenmek değildir. İsteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır.

7-Rehberlik; disiplin, yargılama ve ceza verme işi değildir. Öğrenci hakkında edinilen bilgiler açık yakalama, tehdit etme, baskı aracı olarak kullanılmayıp gizli ve özel bilgiler öğrencinin sağlıklı gelişimi için kullanılır ve kesinlikle gizli tutulur.

           8-Öğrencilere her türlü uyumları için, program ve birlikte yaşama, bilmeden hatalara düşmemeye yönelik kurallar hakkında bilgi vermektir.

 9-Rehberlik; öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık yapmak değil, onların her türlü eğitimi ve gelişimi için uygun ortam yaratmaktır.

           10-Rehberlik; öğrenciyle sohbet etmek, dertleşmek değildir. Karşılıklı saygı içeren, hak ve sorumluluk işbirliğine dayalı bir etkileşim ve yardım ilişkisidir.

11-Rehberlik; bilgi vermek, ikna etmek veya onlara önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

            12-Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan test, anket, bilgi toplamak için amaç değil, öğrencilere yardımcı olmak için kullanılan araçtır.

 

13-Rehberlik sadece sorunlu olan öğrencilerin problemlerinin çözümüne yardımcı olmakla, onlara birtakım hizmetler sunmakla sınırlı değildir. Önleyici, yönlendirici, uyum sağlayıcı, geliştirici, bütünleştirici,  aydınlatıcı fonksiyonlarıyla tüm öğrencilere hitap etmektedir.

 

Rehberlik Nedir? Ne Değildir?

 

        Rehberlik, her şeyden önce eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, sahip olduğu yetenekleri geliştirmesi, çevresi ile dengeli ve sağlıklı bir iletişim kurabilmesini sağlayarak, kendini gerçekleştirmesi için yapılan yardımlardır.

 

        Öğrencilerde, velilerde hatta zaman zaman öğretmenlerde rehberlik servislerinin yaptığı çalışmalarla ya da rehber öğretmenden beklentilerle ilgili bazı yanlış düşünceler vardır.

Peki ama Rehberlik gerçekte nedir, ne değildir?

 

 1-Rehberlik; çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değil, öğrencinin kendini tanıması, ortaya koyması, kendi kararlarını kendisi vermesi, kendi hayatını kendisi yönlendirmesi ve sonuçlarından sorumlu olması işidir.

              2-Rehberlik; doğrudan yapılan tek yönlü bir yardım değil, onun kendi kendisine yardım etmesi ağırlıklı çalışmalardır.

3-Rehberlik; öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak değil, öğrencinin karşılaştığı veya ileride karşılaşacağı problemler için öngörü kazandırmak, problemlere hazır hale getirmek, çözüm için beceri ve anlayış oluşturmaktır.

             4-Rehberlik; yapamadıklarını onun yerine yapmak değildir. Bireyin benlik ve kişilik gelişimine yardımcı olmaktır.

5-Rehberlik; sadece bilgi aktarmak, öğüt vermek, telkinde bulunmak değil, karşısındakini dinleyip, ona önündeki seçenekleri görmesi yönünde yardımcı olmaktır.

            6-Rehberlik; bireyin sadece bir yönüyle ilgilenmek değildir. İsteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır.

7-Rehberlik; disiplin, yargılama ve ceza verme işi değildir. Öğrenci hakkında edinilen bilgiler açık yakalama, tehdit etme, baskı aracı olarak kullanılmayıp gizli ve özel bilgiler öğrencinin sağlıklı gelişimi için kullanılır ve kesinlikle gizli tutulur.

           8-Öğrencilere her türlü uyumları için, program ve birlikte yaşama, bilmeden hatalara düşmemeye yönelik kurallar hakkında bilgi vermektir.

 9-Rehberlik; öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık yapmak değil, onların her türlü eğitimi ve gelişimi için uygun ortam yaratmaktır.

           10-Rehberlik; öğrenciyle sohbet etmek, dertleşmek değildir. Karşılıklı saygı içeren, hak ve sorumluluk işbirliğine dayalı bir etkileşim ve yardım ilişkisidir.

11-Rehberlik; bilgi vermek, ikna etmek veya onlara önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

            12-Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan test, anket, bilgi toplamak için amaç değil, öğrencilere yardımcı olmak için kullanılan araçtır.

 

13-Rehberlik sadece sorunlu olan öğrencilerin problemlerinin çözümüne yardımcı olmakla, onlara birtakım hizmetler sunmakla sınırlı değildir. Önleyici, yönlendirici, uyum sağlayıcı, geliştirici, bütünleştirici,  aydınlatıcı fonksiyonlarıyla tüm öğrencilere hitap etmektedir.